Πρέπει να χαιρετισθεί ιδιαίτερα η έκδοση και παράδοση στο αναγνωστικό κοινό των πανεπιστημιακών παραδόσεων του γνωστού και τιμωμένου πανορθοδόξως δογματολόγου Καθηγητού, πρωτοπρεσβύτερου π. Ιωάννου Ρωμανίδου. Η μαγνητοφώνησή τους το α’ εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 1983-1984 στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης γέννησε την ιδέα στον πιστό μαθητή του π. Ιωάννου, παραδοσιακό Μοναχό π. Δαμασκηνό Καρακαλληνό, να τις απομαγνητοφωνήσει και να τις προσφέρει στο ορθόδοξο πλήρωμα για την θεολογική κατάρτιση και πνευματική οικοδομή τους.
Ο διακεκριμένος πανεπιστημιακός διδάσκαλος και κληρικός προσέφερε μία Δογματική «άλλου είδους» πέρα από τα γνωστά ως τότε σχολαστικά πρότυπα, τον ακαδημαϊσμό και την νοησιαρχία, που βάραιναν ακόμη την πανεπιστημιακή μας Θεολογία. Ο λόγος του επαναδιατύπωνε την πατερική διδασκαλία, που δεν συνίσταται στην απλή παράθεση πατερικών χωρίων, αλλά στη διείσδυση στο πνεύμα και την εμπειρία τους, μέσα από την καρδιακή σχέση τους με τον Τριαδικό Θεό μας
ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ
ΜΕΡΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΟΝ: ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ
|
|
Καὶ οἱ στρατιῶτες ποὺ πολεμοῦν σὲ αὐτὸ τὸν πόλεμο εἶναι ὅλοι οἱ χριστιανοί, ὅπως μαθαίνουμε ἀπὸ αὐτὸ τὸ βιβλίο. Ἀρχιστράτηγος τῶν χριστιανῶν παρουσιάζεται ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, περιτριγυρισμένος μὲ ὅλους τοὺς χιλιάρχους καὶ ἑκατοντάρχους, δηλαδὴ μὲ ὅλα τὰ τάγματα τῶν «Ἀγγέλων καὶ τῶν Ἁγίων»· πεδίο ἀγῶνα καὶ τόπος καὶ πολεμήστρα, μέσα στὸν ὁποῖο ὁ πόλεμος αὐτὸς γίνεται, εἶναι ἡ ἴδια ἡ καρδιὰ καὶ ὅλος ὁ ἐσωτερικὸς ἄνθρωπος, καὶ χρόνος τοῦ πολέμου εἶναι ὅλη μας ἡ ζωή.
Ἡ μάχαιρα, ποὺ κρατᾶνε ἀπὸ τὸ ἕνα χέρι, εἶναι ἡ ἱερὰ προσευχή, τόσο ἡ λεγόμενη νοερὰ καὶ προφορική, ὅσο καὶ αὐτὴ ποὺ γίνεται μὲ τὴν μελέτη. Καί, τρίλογχο κοντάρι, ποὺ κρατοῦνε ἀπὸ τὸ ἄλλο χέρι, εἶναι τὸ νὰ μὴ κάνουν συγκατάθεσις στὸ πάθος, ποὺ τοὺς πολεμεῖ, νὰ τὸ διώχνουν μὲ ὀργὴ καὶ νὰ τὸ μισοῦν καὶ νὰ τὸ συχαίνωνται ἀπὸ τὴν καρδιά τους. Τροφή τους, ἀπὸ τὴν ὁποία παίρνουν γιὰ νὰ δυναμώνουν ἐναντίον τῶν ἐχθρῶν, εἶναι ἡ συνεχὴς μετάληψις τῆς θείας Κοινωνίας, τόσο τῆς θείας μυσταγωγίας τοῦ θυσιαστηρίου, ὅσο καὶ τῆς νοερᾶς, καὶ ἀέρας φωτεινὸς καὶ ἀνέφελος, μέσα ἀπὸ τὸν ὁποῖο βλέπουν ἀπὸ μακριὰ τοὺς ἐχθρούς, εἶναι ἡ παντοτινὴ γύμνασις τοῦ νοῦ στὸ νὰ γνωρίζῃ σωστὰ τὰ πράγματα καὶ ἡ παντοτεινὴ γύμνασις τῆς θελήσεως, στὸ νὰ θέλῃ μόνον νὰ εὐαρεστῇ τὸ Θεό, καὶ ἡ εἰρήνη τῆς καρδιᾶς καὶ ἡ ἡσυχία.
ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
ΕΚΔΟΣΙΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Το βιβλίο αυτό γράφτηκε από μια έντονη επιθυμία, που από πολύ παλαιά είχαμε, να δώσουμε στη δημοσιότητα μια σύντομη εξήγηση των δογματικών αληθειών της πίστεως, όπως αυτές περιέχονται στο ιερό Σύμβολο της Πίστεώς μας. Ξεκινήσαμε από τη βασική αρχή ότι το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας πρέπει να γνωρίζει τα δόγματα της πίστεώς του και να τ’ αγαπά σαν τον πολυτιμότερο θησαυρό που μπορεί να αποκτήσει πάνω στη γη, θησαυρό που δεν χάνεται, αλλ’ είναι ταμιευμένος στις πνευματικές τράπεζες τού ουρανού. Γιατί έτσι μονάχα θα είναι σε θέση να τα υπερασπίζεται από τις προσβολές των αιρέσεων και των άλλων θεωρημάτων τού κόσμου που κινούνται έξω και ενάντια στην αλήθεια τού Ευαγγελίου, και είναι τόσο συχνά στην ταλαίπωρη εποχή που ζούμε και στον τόπο μας· κυρίως όμως να τα θέτει ενσυνείδητα ως κανονιστική αρχή της ζωής του, ως θεμέλιο της πνευματικής του οικοδομής, μέχρις ότου καταντήσει εις «άνδρα τέλειον, εις μέτρον ηλικίας τού πληρώματος τού Χριστού».
Εξήγηση του Ιερού Συμβόλου τής Πίστεως
1. «Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα, παντοκράτορα, ποιητήν ουρανού και γής, ορατών τε πάντων και αοράτων».
2. «Και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστον, τον Υιόν τού Θεού τον μονογενή, τον εκ τού Πατρός γεννηθέντα προ πάντων των αιώνων. Φώς εκ φωτός, Θεόν αληθινόν εκ Θεού αληθινού γεννηθέντα, ου ποιηθέντα, ομοούσιον τώ Πατρί, δι ου τα πάντα εγένετο».
3. «Τόν δι ημάς τους ανθρώπους και διά την ημετέραν σωτηρίαν κατελθόντα εκ των ουρανών και σαρκωθέντα εκ Πνεύματος αγίου και Μαρίας της Παρθένου και ενανθρωπήσαντα».
4. «Σταυρωθέντα τε υπέρ ημών επί Ποντίου Πιλάτου και παθόντα και ταφέντα».
5. «Και αναστάντα τή τρίτη ημέρα κατά τας Γραφάς».
6. «Και ανελθόντα εις τους ουρανούς και καθεζόμενον εκ δεξιών τού Πατρός».
7. «Και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης κρίναι ζώντας και νεκρούς, ού της βασιλείας ουκ έσται τέλος».
8. «Και εις το Πνεύμα το άγιον, το κύριον, το ζωοποιόν, το εκ τού Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν διά των προφητών».
9. «Εις μίαν, αγίαν, καθολικήν και αποστολικήν Εκκλησίαν».
10. «Ομολογώ εν βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών».
11.«Προσδοκώ ανάστασιν νεκρών».
12 . «Και ζωήν του μέλλοντος αιώνος. Αμήν».
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1. Ο Θεός ως Μυστήριο
2. Ο Θεός ως Τριάς
3. Ο Θεός ως Δημιουργός
4. Ο Θεός ως Άνθρωπος
5. Ο θεός ως Πνεύμα
6. Ο Θεός ως Προσευχή
7. Επίλογος. Ο Θεός ως Αιωνιότητα
Ο Ορθόδοξος θεραπευτής
Οι τρεις βαθμοί της ιερωσύνης
3. Πνευματική ιερωσύνη
Ορθόδοξη ψυχοθεραπεία
Ασθένεια και νέκρωση της ψυχής
Θεραπεία του νου
Χαρακτηρισμοί της καρδιάς
γ) Λογική και λογισμοί
ΙΙ) Οι λογισμοί
Αποτελέσματα των λογισμών
Ορθόδοξη Παθολογία
2. Διαίρεση και εξέλιξη των παθών
3. Θεραπεία των παθών
4. Απάθεια
Η ησυχία ως μέθοδος θεραπείας
2. Ησυχασμός
3. Αντιησυχασμός
Ορθόδοξη γνωσιολογία
ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ
(στην δημοτική)
Μάξιμος ο Ομολογητής
Εισαγωγὴ - Σχόλια: πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Στανιλοάε,
Μετάφραση: Ἰγνάτιος Σακαλὴς.
Πῶς γίνεται ὁ σοφὸς σοφώτερος, ὅταν λάβη κάποια ἀφορμή, καὶ πῶς ὁ δίκαιος προκόβει στὴ γνώση, ὅταν μάθη, ὅπως ἀναφέρει ἡ θεία Παροιμία, σὺ ὁ ἴδιος, πιὸ σεβαστέ μου ἀπ' ὅλους, μοῦ ἔδειξες ὁλοκάθαρα μέσα στὴν ἴδια μου τὴν ἐμπειρία. Μοῦ ἔμαθες ἔμπρακτα ὅσα μὲ σοφία ὑποδηλώνει ὁ θεῖος λόγος. Μὲ ἄκουσες νὰ ἐκθέτω κάποτε, ὅπως μποροῦσα, ἐπιτροχάδην, μιὰ ἐπιτομὴ τῶν θαυμαστῶν μυστικῶν θεωριῶν ἑνὸς ἄλλου μεγάλου γέροντα, μὲ ἀληθινὴ σοφία στὰ θεῖα, σχετικὰ μὲ τὴν ἁγία Ἐκκλησία καὶ τὴν ἁγία σύναξη, ποὺ πραγματοποιεῖται σ' αὐτή. Καὶ περισσότερο ἀπὸ ὅσο ὁ δάσκαλος ἀπὸ τὸ μαθητή, μοῦ ἐζητοῦσες ἀμέσως μὲ ἐπιμονὴ νὰ σοῦ κάνω γραφτὴ ὅλων αὐτῶν τὴν ἔκθεση. Ἤθελες νὰ ἔχης τὸ γραφτὸ σὰν ἀντιφάρμακο τῆς λήθης καὶ τῆς μνήμης ἐνισχυτικό, ἐπειδή, ἔλεγες, βρίσκει στὸ χρόνο αὐτὴ τὸ φυσικό της δαμαστή. Ἀνεπαίσθητα, ἔλεγες, μὲ τὴν παρέμβαση τῆς λήθης, μπορεῖ αὐτὸς ν' ἀφαιρέση τοὺς τύπους καὶ τὶς εἰκόνες ὅποιου μέσα μας βρίσκεται καλοῦ. Γι' αὐτὸ ἔχει ἀνάγκη ἡ μνήμη ὁπωσδήποτε ἀπὸ ἕνα μέσο νὰ τὴν ἀνανεώνη, τὸ μέσο ἐκεῖνο πού, φυλάγοντας παντοτινὰ ἀκμαία τὴ δύναμη τοῦ λόγου, ἔχει ἀπὸ τὴ φύση του τὴν ἰδιότητα νὰ συντηρῆ τὴ μνήμη ἀνεπηρέαστη κι ἀπαραμείωτη. Πόσο τώρα εἶναι σοφώτερο, ἀπὸ τὴν ἁπλῆ ἀκρόαση, νὰ ἐπιζητῆς καὶ τὴ μόνιμη ἐξασφάλιση ὅσων ἄκουσες, τὸ ξέρει βέβαια κάθε ἄνθρωπος, ποὺ λίγο μόνο νοιάζεται γιὰ τὴ λογικὴ εὐγένειά του καὶ δὲν εἶναι ὁλότελα ξένος ἀπὸ τὴν οἰκειότητα μὲ τὸ λόγο.
Προοίμιο
A'. Πῶς καὶ μὲ ποιὸ τρόπο ἡ ἅγια Ἐκκλησία εἶναι εἰκόνα καὶ τύπος τοῦ Θεοῦ
Β'. Γύρω ἀπὸ τὸ πῶς καὶ μὲ ποιὸ τρόπο ἡ ἁγία Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ εἶναι εἰκόνα τοῦ κόσμου τοῦ συγκροτημένου ἀπὸ ὁρατὲς κι ἀόρατες ὀντότητες
Γ'. Ὅτι ἡ ἁγία Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ εἶναι εἰκόνα καὶ μόνον τοῦ αἰσθητοῦ κόσμου
Δ'. Πῶς καὶ μὲ ποιὸ τρόπο γίνεται ἡ συμβολικὴ ἀπεικόνιση τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὴν ἁγία Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ καὶ ὁ εἰκονισμὸς τῆς Ἐκκλησίας σὰν ἀνθρώπου ἀπ' αὐτὸν
Ε'. Πῶς καὶ μὲ ποιὸ τρόπο πάλι ἡ ἁγία Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ εἶναι εἰκόνα καὶ τύπος τῆς ψυχῆς καθ' ἑαυτὴ
Στ'. Πῶς καὶ μὲ ποιὸ τρόπο λέγεται ἄνθρωπος καὶ ἡ ἁγία Γραφὴ
Ζ'. Πῶς ὁ κόσμος λέγεται ἄνθρωπος καὶ πῶς ὁ ἄνθρωπος κόσμος
Η'. Τί συμβολίζει ἡ πρώτη εἴσοδος τῆς ἁγίας σύναξης καὶ τί ὅσα τελοῦνται ἐπειτ' ἀπ' αὐτὴ
Θ'. Τί φανερώνει καὶ ἡ εἴσοδος τοῦ λαοῦ μέσα στὴν ἁγία Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ
Ι'. Τί συμβολίζουν τὰ θεῖα ἀναγνώσματα
ΙΑ'. Τί συμβολίζουν τὰ θεῖα ψάλματα
ΙΒ'. Ποιὰ σημασία ἔχουν οἱ ἀναφωνήσεις πρὸς τὴν εἰρήνη
ΙΓ'. Τίνος καθενὸς χωριστὰ εἶναι σύμβολο ἡ ἀνάγνωση τοῦ ἁγίου Εὐαγγελίου καὶ οἱ μυστικὲς εὐχὲς ἔπειτ' ἀπ' αὐτὴ
ΙΔ'. Τίνος σύμβολο εἶναι καὶ στὴ γενικὴ σημασία της ἡ θεία ἀνάγνωση τοῦ ἁγίου Εὐαγγελίου
ΙΕ'. Τίνος σύμβολο εἶναι τὸ κλείσιμο τῶν θυρῶν τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας, ποὺ γίνεται μετὰ τὸ ἅγιο Εὐαγγέλιο
ΙΣτ'. Τί σημαίνει ἡ εἴσοδος τῶν Ἁγίων Μυστηρίων
ΙΖ'. Τίνος σύμβολο εἶναι ὁ θεῖος ἀσπασμὸς
ΙΗ'. Τί σημαίνει τὸ θεῖο σύμβολο τῆς πίστεως
ΙΘ'. Τί σημαίνει ἡ δοξολογία τοῦ Θεοΰ μὲ τὸν Τρισάγιο ὕμνο
Κ'. Τίνος σύμβολο εἶναι ἡ ἁγία Προσευχὴ τοῦ «Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς»
ΚΑ'. Τί σημαίνει τὸ τέλος τῶν ὕμνων τῆς μυστικῆς λατρείας «Εἷς ἅγιος, εἷς Κύριος» καὶ τὰ λοιπὰ
ΚΒ'. Πῶς καὶ μὲ ποιὸ τρόπο καὶ ἡ ψυχὴ καθ’ ἑαυτὴ θεωρεῖται μὲ ὅσα εἰπώθηκαν ὅτι θεοποιεῖ καὶ τελειοποιεῖ τὸν καθένα χωριστὰ
ΚΓ'. Ἡ πρώτη εἴσοδος τῆς ἁγίας σύναξης εἶναι σύμβολο τῶν ψυχικῶν ἀρετῶν
ΚΔ'. Ποιὰ μυστήρια ἐνεργεῖ κι ἀποτελειώνει μὲ ὅσα τελοῦνται κατὰ τὴν ἁγία σύναξη ἀνάμεσα στοὺς πιστούς, ποὺ μὲ πίστη συναθροίζονται, ἡ χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ποὺ παραμένει
Ἀνακεφαλαίωση
Εκ τής συμβολικής τού J.A Moehler περί τής Εκκλησίας
Περί τής Εκκλησίας ώς ερμηνέως τής Γραφής
Διαφορά μορφής ανάμεσα στήν διδασκαλία τής Γραφής
Χειροτονία εσωτερική
Παράδοση υπό στενή έννοια
Αι έξ ενότητες του παρόντος βιβλίου αποτελεούν κείμενα τα οποία εγράφησαν ή εξεφωνήθησαν εις συγκεκριμένας ευκαιρίας, κατόπιν δε έτυχον επεξεργασίας και εδημοσιεύθησαν εις περιοδικά υπό του ιδίου του συγγραφέως, ζώντος έτι αυτού.
Τα κείμενα ταύτα καλύπτουν χρονικήν περίοδον τεσσαράκοντα ετών.
α’) Το «Περί των βάσεων της Ορθοδόξου ασκήσεως» κείμενον εγράφη πρωτοτύπως εις την ρωσικήν, παρουσιάσθη το 1952 εις Παρισίους, και εδημοσιεύθη εις το περιοδικόν «Messager de l’Exarchat du Patriarche russe en Europe occidentale» (τεύχη 13 και 14), κατά το έτος 1953, υπό τον τίτλον «Об основах православного подвижничества».
Η γαλλική μετάφρασις αυτού, «Des fondements de l’ascèse orthodoxe», εδημοσιεύθη εις το αυτό περιοδικόν το επόμενον έτος 1954 (τεύχη 17 και 18). Η έκδοσις αύτη μετ’ ελαφρών διορθώσεων και αλλαγών επί της μορφής απετέλεσε το δεύτερον μέρος του βιβλίου του Γέροντος Σωφρονίου «La felicité de connaitre la voie», σελ. 11-55.
Αγγλική μετάφρασις αυτού εδημοσιεύθη εν έτει 1964 εις το περιοδικόν «The Orthodox Ethos», Studies in Orthodoxy, τόμ. 1, σελ. 259-286, υπό τον τίτλον «Principles of orthodox asceticism».
Την ενότητα αυτήν μετεφράσαμεν εκ του ρωσικού ακολουθήσαντες ως προς την μορφήν το γαλλικόν κείμενον.
β’) Το κείμενον «Περί της αναγκαιότητος των τριών αποταγών εις τον Άγιον Ιωάννην Κασσιανόν τον Ρωμαίον και τον Άγιον Ιωάννην τον Σιναΐτην» αποτελεί κατ’ ουσίαν ανάπτυξιν του «περί των
τριών αποταγών» υποκεφαλαίου (α 30-34), του Β’ κεφαλείου της μελέτης «Περί των βάσεων της Ορθοδόξου ασκήσεως». Το κείμενον τούτο αποτελεί διάλεξιν, ήτις εδόθη υπό του συγγραφέως εις την Οξφόρδην, και εξεδόθη εις την γαλλικήν εις το Sonderdruck aus Studia Patristica V. Edited by F.L.Cross, Akademie-Berlin 1962, υπό τον τίτλον «De la nécessité des trois reoncements chez St. Cassien le Romain et St. Jean Climaque».
γ’) Το «Περί χριστιανικής τελειότητος και μοναχισμού» κείμενον αποτελεί γραπτήν του Γέροντος Σωφρονίου εις ερώτησιν επισκέπτου τινός εκ Ρωσίας, ήτις εδόθη ως ομιλία την 31ην Αυγούστου 1992, κατά την ώραν (10.30-11.30 π.μ.) της καθ’ εκάστην Δευτέραν τακτής συνάξεως της αδελφότητος του Τιμίου Προδρόμου. Επισυνάπτοντες τούτο εις το τέλος της μελέτης «Περί των βάσεων της Ορθοδόξου ασκήσεως» δηλούμεν το συγγενές του θέματος. Καίτοι εις τινα σημεία το περιεχόμενον αυτού φαίνεται να αφορά εξωτερικώς εις την Εκκλησίαν της Ρωσίας, κατά κύριον λόγον, εθεωρήσαμεν ότι, παρά ταύτα, δύναται να αποτελέση μήνυμα ενότητος δια πάσαν Εκκλησίαν, μοναστικήν αδελφότητα, οικογένειαν και οιανδήποτε άλλην μορφήν «κοινής» ζωής.
δ’) Η μελέτη «Η ενότης της Εκκλησίας κατ’ εικόνα της Αγίας Τριάδος» συνετάχθη αρχικώς κατά την δεκαετίαν του ’50 και εδημοσιεύθη κατά πρώτον εν Παρισίοις εις το περιοδικόν «Contacts», τεύχη 21, 23 και 24, υπό τον τίτλον «Unité de l’Eglise à l’image de la Sainte Trinité». Εν συνεχεία αύτη συμπεριελήφθη εις το πρώτον μέρος του βιβλίου του Γέροντος Σωφρονίου «La felicité de connaitre la voie», γενομένων επ’ αυτής ωρισμένων αλλαγών επί της μορφής αυτής κυρίως. Δια την ελληνικήν μετάφρασιν της ενότητος αυτής ηκολουθήσαμεν το κείμενον τούτο, το οποίον εθεωρείτο υπό του συγγραφέως ως τελικόν.
ε’) Ο «Λόγος εις την Μεταμόρφωσιν» εξεφωνήθη εις την ρωσικήν, αργότερον δε συνετάχθη υπό του συγγραφέως και εδημοσιεύθη εις το περιοδικόν «Messager de l’Exarchat du Patriarche russe en Europe occidentale», τεύχος 19, Paris 1954, σελ. 127-135, υπό τον τίτλον «Слово на Преображение Господне».
Ϛ’) Ο «τελευταίος λόγος» αποτελεί τους τελευταίους λόγους τους οποίους απηύθυνεν ο Γέρων Σωφρόνιος προς το εκκλησίασμα κατά την ημέραν της εορτής του Αγίου Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων (11ην Μαρτίου 1993), εις τον Ιερόν Ναόν του Αγίου Σιλουανού του Αθωνίτου της Ι. Μονής του Τιμίου Προδρόμου, πριν ούτος διανείμη το αντίδωρον, ευχηθή και ευχαριστήση ένα έκαστον των παρευρισκομένων. Αύτη ήτο και η εσχάτη Θεία Λειτουργία την οποίαν ετέλεσε –εκτός της ημέρας του Πάσχα (18ην Απριλίου 1993), κατά την οποίαν απλώς συνελειτούργησεν–, ακριβώς τέσσαρες μήνας, προ της κοιμήσεως αυτού, η οποία έλαβε χώραν την 11ην Ιουλίου 1993.
Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου,
Έσσεξ Αγγλίας
1 - Η Νόσος τής Θρησκείας
2 - Αι Σύνοδοι ως Εταιρείαι Νευρολογικών Κλινικών
3 - Η προέλευσις των Συνόδων
4 - Συμπεράσματα
5 – Επίμετρον
Διδαχές
Πρόλογος
Πρόλογος
Ο Επίσκοπος Ιγνάτιος
ΘΑΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Τι ζητούσαν οι Φαρισαίοι
Τι δείχνει η αξίωσή τους
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΤΙ ΛΕΓΕΙ Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Σημείον εκ του ουρανού
Έργα του Διαβόλου και έργα του Θεού
Να πλανήση, ει δυνατόν, και εκλεκτούς
Απάτη και κατεργαριά
Το λάθος των Φαρισαίων
Τα θαύματα του Χριστού
Η μυστική σημασία
α. της ξήρανσης της άκαρπης συκιάς
β. της θεραπείας του παραλύτου της Καπερναούμ
Αφετηρία πίστης
Γιατί ο κόσμος δεν πιστεύει
Πως ο άνθρωπος καταντάει υπηρέτης του Αντιχρίστου
Η αποστασία, προστάδιο της ελεύσεως του Αντιχρίστου
Σημεία της αιωνίας σωτηρίας
Τα θαύματα άλλοτε και σήμερα. Τι λέγει ο άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Δεν μας χρειάζονται πια
Ο λόγος του Θεού
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ
Μια παράξενη τάση
Πότε ζητούμε την βοήθεια του Θεού
Θέλουν να κάμουν θαύματα!
Θέλουν να τους γίνουν θαύματα!
Δεν μας χρειάζονται τα θαύματα!
Υπομονή μας χρειάζεται
Με τις δοκιμασίες γινόμεθα δόκιμοι
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΛΕΠΩΜΕ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΗΜΕΡΑ
Σημεία του Χριστού και σημεία του Αντιχρίστου. Σε τι διαφέρουν
Σε τι και πόσο μας βοηθούν τα θαύματα
Ποίοι ζητούν θαύματα
Ο Αντίχριστος έρχεται
Με τι και πως θα τον αντιμετωπίσωμε;
α. με την ζώσα πίστη
β. με την ταπεινοφροσύνη
γ. με την προσευχή
Γρηγορείτε ουν και προσεύχεσθε
Βιβλιογραφία
1. Ὁ σκληρὸς πόλεμος
2. Οἱ λογισμοὶ καὶ ἡ προέλευσή τους
3. Πορεία πρὸς τὴ χώρα τῆς ἁμαρτίας
4. Τὰ στάδια τῆς ἁμαρτίας
5. Τὰ πάθη πηγὴ τὸν πονηρῶν λογισμῶν
6. Κατηγορίες τῶν λογισμῶν
7. Ἀρχὴ τοῦ πόλεμου οἱ λογισμοί
8. Ἡ δαιμονικὴ πανουργία
9. Οἱ βλάσφημοι λογισμοί
10. Ὁ ὁρμαθὸς τῶν λογισμῶν
11. Συνδυασμὸς λογισμῶν
12. Ἀποτελέσματα τῶν λογισμῶν
13. Ἡ ἀντιμετώπισις τῶν λογισμῶν
Ένας εκ των γνωστοτέρων και επιφανεστέρων θρησκειολόγων και ακαδημαϊκών Διδασκάλων του 20ού αιώνος υπήρξεν ο αείμνηστος Καθηγητής μας εις την Θεολογικήν Σχολήν του Πανεπιστημίου Αθηνών Λεωνίδας Ι. Φιλιππίδης (1898-1973), Πρύτανις του ιδίου Πανεπιστημίου δια το έτος 1965-1966. Συναρπαστικός διδάσκαλος, άριστος γνώστης και χειριστής της Ελληνικής Γλώσσης και το σπουδαιότερο απαράμιλλος συγγραφέας. Τα βιβλία του και οι ερευνητικές μελέτες του αποτελούν πρότυπα επιστημοσύνης, μεθοδικότητας και παιδείας (ERUDITIO). Το καταστάλαγμα της μακράς ενασχολήσεώς του με το θρησκειακό φαινόμενο σε όλες τις εκφάνσεις του περικλειόταν στον αγαπημένο του αποφθεγματικό λόγο: ‘’Εκ του Ενός, δια των πολλών εις τον Ένα’’. Η φράση αυτή περιέκλειε κατά τον αείμνηστο διδάσκαλο την τραγική, αλλά και λυτρωτική συνάμα πορεία της ανθρωπότητας, που από την μονοθεΐα κατέπεσε στην πολυθεΐα, για να επιστρέψει δια του Χριστού και εν Χριστώ εις τον Ένα και αληθινό Θεό, τον Τριαδικό Θεό της Χριστιανοσύνης, ορθοδόξως πιστευόμενο και λατρευόμενο. Η διδασκαλία του στρεφόταν συχνά γύρω από την λυτρωτική ζήτηση του Ενός και μόνου Αληθινού (Α’ Ιωάνν. 5, 20) όλων των λαών της γης και μάλιστα του Ελληνικού, ο οποίος, θεία ευλογία, παρουσιάζει στην μακρά ιστορική του διαδρομή στον χώρο της πολυθεΐας την υψηλότερη και ειλικρινέστερη λυτρωτική αναζήτηση, κατευθυνόμενος μυστικά από τον Τριαδικό Θεό στην ιστορική και αποφασιστική συνάντησή του με τον Ιησούν Χριστόν, την μόνη στην ιστορία ενσάρκωση του Αληθινού Θεού, Τον Οποίο του εκήρυξε και του εγνωστοποίησε ο Απόστολος Παύλος, ο φωτιστής της Ελλάδος και δι’ αυτής όλης της Ευρώπης, εις την κλασσική ομιλία του στον αθηναϊκό Άρειο Πάγο.
Πρόλογος Πρωτοπ. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός - Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών
Το Θέμα
Στους Ινδούς
Συμπέρασμα
Η Π.Δ.Περί του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού: Χριστολογικά χωρία, μεσσιανικές προφητείες
Ο Χριστοκεντρικός χαρακτήρας της Π.Δ.
Η εκπλήρωση της προσδοκίας Θεανθρώπου Λυτρωτού ως λύση του πανανθρώπινου δράματος
Η διαφορά του μόνου ιστορικού και μόνου πραγματικού Θεανθρώπου από τους εξωχριστιανικούς φανταστικούς ή πλασματικούς, ανύπαρκτους, θεανθρώπους: η δια τούτων προϋποτύπωση του Προσδοκώμενου
Η πλήρης συμφωνία της διδασκαλίας της Ορθόδοξης Χριστιανικής Δογματικής περί της εν Χριστώ ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου προς τα πορίσματα της θρησκειολογικής έρευνας
Η θρησκειολογική σημασία των ονομάτων και κυριώτερων επωνυμιών του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
Η παγκοσμιότητα της λύτρωσης δια του Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού
Η πρώτη επαφή της Χριστιανικής Αλήθειας με την ελληνική σοφία στην Αθήνα
Η θρησκεία του Χριστού απέναντι στα εξωχριστιανικά θρησκεύματα
Μέθοδος προς επιτυχή διεξαγωγή της (ιερ)αποστολής
AΣΚΗΣΗ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΑΣΜΟΥ
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
Πρόλογος
Εις την καθ ημάς υλόφρονα και υλιστικήν εποχήν δυσκόλως ακούεται λόγος περί ασκήσεως. Τούτο διότι αι καρδίαι ημών των χριστιανών εβαρύνθησαν εν «κραιπάλη και μέθη και μερίμναις βιοτικαίς» και λίαν δυσχαιρένομεν ακούοντες περί νηστείας, αγρυπνίας, προσευχής και λοιπής κακοπαθείας και ασκήσεως. Η καθ ημάς «άπιστος και διεστραμμένη γενεά μεριμνά και τυρβάζη περί πολλά πλην του ενός ου εστι χρεία» (πρβλ. Ματθ. ιζ΄ 17, Λουκ. ι΄ 41-42). Το ευαγγελικόν όμως μήνυμα τυγχάνει αναλλοίωτον και δεν προσαρμόζεται εις τους εκάστοτε συρμούς και τάσεις των διαφόρων εποχών. Το λυτρούν κήρυγμα του Θεανθρώπου Ιησού, καίτοι φαίνεται αναχρονιστικόν και δυσχερές δια την αυτοματοποιηθείσαν και πνευματικώς ράθυμον εποχήν μας, είναι η αιώνιος αλήθεια και η μόνη οδός θεογνωσίας.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
00 – Ασκηση η μητέρα του Αγιασμού
01 - Το απαραίτητο της άσκησης
02 - Μορφές της "εν Θεώ" άσκησης
03 - Η εξουσία της θείας υιοθεσίας
04 - Το καθήκον που πηγάζει από την πίστη
05 - Νόμοι και τρόποι του πνευματικού πολέμου κατά τους Πατέρες
06 - Τα έργα του "καινού" και του "παλαιού" ανθρώπου
07 - Λόγοι ωφέλιμοι από την εμπειρία των Πατέρων
08 - Η αποθάρρυνση, ένας ύπουλος εχθρός
09 - Η άσκηση της νοεράς προσευχής στον κόσμο
010 - Τιμωρεί ο Θεός;
Κεφαλαιο
πρωτο - σταθμοι ενος προσκυνηματος
πρωτη μορφωση ι. σιστερσιανη ζωη (1942 - 1966) το αββαειο της bellefontaine στη σχολη των πατερων της εκκλησιας και της πνευματικης παραδοσεως πρωτη συναντηση της ορθοδοξης εκκλησιας: το ινστιτουτο του απου σεργιου δημοσιευσεις και αλλες δραστηριοτητες ταξιδι στην αιγυπτο βιβλικη, λειτουργικη και πατερικη ανανεωση στη ρωμαϊκη εκκλησια η β' βατικανη συνοδος ii. το μοναστηρι toυ aubazine (1966-1977) αρχες της ιδρυσεως το μοναστηρι της μεταμορφωσεως εκκλησιαστικο προβλημα προφητικη εμπειρια; τελευταιοι σταθμοι iii. το αγιον ορος και η εκκλησία στη γαλλια (απο το 1978) το αγιον ορος το προβλημα του βαπτισματος επιστροφη στη γαλλια η κατασταση της ορθοδοξης εκκλησιας στη γαλλια σημειωσεις Κεφαλαιο δευτερο: ο αγιος αυγουστινος και to «filioque» 1. η τριαδικη διδασκαλια των πατερων της εκκλησιας 2. η διδασκαλια του αγίου αυγουστινου 3. επιδραση της τριαδικης διδασκαλιας του αγιου αυγουστινου στη δυση 4. το αυγουστινειο «filioque» και η ορθοδοξια συμπερασματα σημειωσεις Κεφαλαιο τριτο: ορθοδοξη προσεγγιση της ενοτητας των χριστιανων 1. το πατερικο προτυπο της ενοτητας 2. η ορθοδοξη εκκλησια και η οικουμενικη κινηση 3. ο διαλογος με τη ρωμαιοκαθολικη εκκλησια 4. η ορθοδοξη εκκλησια και η «εκκλησιαστικοτητα» της ρωμαιοκαθολικης εκκλησιας σημειωσεις Κεφαλαιο τεταρτο : η ορθοδοξη εκκλησια και η δυση 1. το ορθοδοξο παρελθον της δυσεως 2. η αναγεννηση της ορθοδοξης εκκλησιας στη δυση 3. τα σημερινα προβληματα της ορθοδοξης εκκλησιας στη δυση 4. οι απαιτησεις της παρουσης καταστασεως 5. σημασια της ορθοδοξης μαρτυριας στη δυση | ||
ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΣΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ LINKS:
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ Β΄
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ Γ΄
ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
ΒΙΒΛΟΣ - ΠΑΛΑΙΑ - ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ - ΨΑΛΜΟΙ - ΩΔΑΙ
ΠΑΤΡΟΛΟΓΙΑ - J.P.MIGNE - ΒΕΠΕΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ - ΒΥΖΑΝΤΙΟ
ΔΟΚΙΜΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ - ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΥΠΕΡ ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΩΝ - ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΝΕΚΡΩΝ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ - ΚΡΙΤΙΚΗ - ΚΕΙΜΕΝΑ
ПРАВОСЛАВНОЕ ХРИСТИАНСТВО
ENGLISH - FRENCH - ITALIAN - GERMAN
ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ - PATRISTIC THEOLOGY - СВЯТООТЕЧЕСКОГО БОГОСЛОВИЯ
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΠΑΤΕΡΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.